Kolumna: Oskarji počasi odražajo dejansko stanje v filmski industriji
- Nikola Feguš
- 15 marca, 2023
- 19:00
Za nami je slavnostna podelitev oskarjev za filmske dosežke v letu 2022 in dobili smo številne zaslužene (in manj zaslužene) zmagovalce. Že 95. podelitev je poskrbela za veliko diskurza, ki je na koncu rezultiral v dominantni zmagi filma Vse povsod naenkrat. Znova se je pisala zgodovina in ponovno smo imeli voditelja, bili pa smo prikrajšani za incidente in ekscese.
Se še spomnite najbolj pogostega očitka Akademiji filmskih umetnosti in znanosti?
Osvežimo spomin?
Oskarji so brezvezni, saj nagrajujejo samo filme, ki jih tako ali tako nihče ne gleda, hkrati pa volilno telo večinoma predstavljajo beli moški, starejši od 50 let, zato zmagovalci pogosto niso odraz dejanskega stanja v filmski industriji.
Še ne dolgo nazaj bi rekli – drži. Dolgo je res bilo tako.
V zadnjih letih je Akademija končno prisluhnila upravičenim očitkom in začela popravljati stanje. Ne sicer za nazaj, ker to ni možno, a so vsaj v realnem času začeli upoštevati mnenje širšega kroga posameznikov.
Rezultati letošnje podelitve oskarjev so odraz pomladitve in diverzifikacije volilnega telesa.
V letu 2014 je bilo po raziskavi Los Angeles Times kar 76% volilcev na oskarjih moških, povprečno starih 63 let, in med temi moškimi so belci predstavljali veliko večino – 94%. Z leti je ta odstotek na pobudo Akademije padel. V letu 2022 je tako na oskarjih »že« tretjino glasov prispeval ženski del populacije.
Z akcijo leta 2016 je Akademija v volilno telo začela načrtno vključevati ženske in predstavnike manjšin, da bi v relativno kratkem času podvojila njihovo udeležbo. To jim je uspelo in prvi rezultati so že vidni.
V prejšnjem desetletju ni prav nobeni ženski uspelo slavili v kategoriji scenarija, pa najsibo to izvirni scenarij ali prirejeni scenarij. V tem desetletju, torej v zadnjih treh letih, je zmeraj slavila vsaj ena ženska. Letos Sarah Polley (Women Talking) in lani Sian Heder (CODA) za prirejeni scenarij, leto pred tem pa Emerald Fennell (Promising Young Woman) za izvirni scenarij.
V zadnjih treh letih je kipec za režijo, ki velja za eno najbolj prestižnih nagrad večera, romal v roke žensk. Dve leti nazaj ga je prejela Chloé Zhao (Nomadland), lani pa Jane Campion (The Power of the Dog). Letos je slavil moški dvojec Daniels, pri čemer velja omeniti, da sta oba Daniela stara šele 35 let.
Letos smo dobili prvo igralko azijskega porekla (Michelle Yeoh), ki je prejela oskarja v glavnih igralskih kategorijah. V Aziji je Michelle Yeoh prava legenda in zdaj je dočakala svojih pet minut slave tudi v Ameriki ter s tem spisala filmsko zgodovino.
Akademija je tudi bolj odprta za igralce z omejitvami. Spomnimo, lani je Troy Kotsur (CODA) postal prvi gluhi igralec z oskarjem. James Martin pa je letos postal prvi oskarjevec z Downovim sindromom za igro v kratkem filmu The Irish Goodbye. Slednji živi doma in dela v bližnji kavarni Starbucks, a je s svojo igralsko predstavo podrl številne tabuje in najbrž odprl vrata drugim talentiranim igralcem s podobnim stanjem.
Zanimiv razplet se je zgodil v kategoriji za najboljšo izvirno pesem. Pričakovali smo boj med Lady Gaga za skladbo Hold My Hand v filmu Top Gun: Maverick in Rihanno za skladbo Lift Me Up v filmu Črni panter: Wakanda za vedno. Obe sta ostali praznih rok, saj je oskar romal v roke piscev in izvajalcev pesmi Naatu Naatu indijske uspešnice RRR. Za vse tiste, ki so pravkar zavihali z ušesi imamo samo en nasvet – poglejte si spodnji video.
Imamo zdaj končno stanje, ki objektivno odraža delovanje filmske industrije? Seveda ne. Je pa to vsaj korak v pravo smer. Pozitivno je tudi to, da je bila gledanost prireditve letos za 12% višja kot lani pri slabih 19 milijonih na ameriškem programu ABC. V to številko niso vključeni ostali kanali, kot tudi ne družbena omrežja, kjer je bilo v času podelitve zelo pestro.
Glede na to, da se je podelitev prekrivala z zadnjo epizodo prve sezone zelo priljubljene HBO serije The Last of Us, ki je kljub temu privabila več kot 8 milijonov gledalcev, je jasno, da so letos rezultati gledanosti spodbudni.
Zagotovo je pomagalo dejstvo, da so se za kipce potegovali veliki naslovi, kot so Avatar: Pot vode, Top Gun: Maverick in Elvis.
Ne gre niti zanemariti dejstva, da smo z vsakim dnem bolj oddaljeni od pandemije covid-19, s čimer se vračajo najbolj pričakovani filmi in s tem tudi ljudje, ki jim ni več neprijetno sedeti v polni dvorani z drugimi ljubitelji filma.
Sezona podeljevanja nagrad za filmsko leto 2022 je tako uradno zaključena. Spisana je zgodovina in že se veselimo vsega, kar nam bo sedma umetnost ponudila v preostanku leta 2023.