Najboljši filmi leta 2022

Filmsko leto 2022 je uradno končano. Za vas smo izbrali nam najljubše filme leta 2022, ki bi si jih po mnenju uredništva Filmologije moral ogledati prav vsak filmski navdušenec.

Leto 2022 je postreglo z nekaterimi fenomenalnimi filmi in se bo v zgodovino zapisalo z zlatimi črkami. Priča smo bili nekaterim mojstrovinam in skritim draguljem, o katerih smo lahko le sanjali. V ekipi Filmologije se trudimo naše bralce in bralke sproti obveščati o filmski ponudbi in poudariti najboljše, kar premorejo filmska platna.

Najboljši filmi leta 2022 po našem mnenju so:

Batman

Batman naslovna

Batman je nova filmska adaptacija kultnega DC superjunaka, ki vas bo pustila brez besed in bo dosegla tudi vaša najbolj optimistična pričakovanja. Film je fenomenalen v vseh pogledih in bo zadovoljil tako ljubitelje stripov kot tudi filmske kritike. Vse njegove komponente delujejo in se povezujejo ter dopolnjujejo kot perfektno uigran simfonični orkester, kar pričara nepozaben vizualni spektakel in edinstveno filmsko izkušnjo.

Zdelo se je, da trilogije Christopherja Nolana ne bo moč preseči, a se Matt Reeves s tem očitno ne strinja. Njegova nova filmska adaptacija zgodbe Batmana je briljantna in dih jemajoča v vseh pogledih. V Robertu Pattinsonu je našel idealnega protagonista, hkrati pa se je odločil zgodbo popeljati v bolj mračne vode. Pustil je odprte številne možnosti za nadaljevanja in lahko si le želimo, da bo nadaljeval v takem tempu.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Duše otoka/The Banshees of Inisherin

colin in brendan v banshees

Duše otoka oz. The Banshees of Inisherin je črna tragikomedija Martina McDonagha, ki na izredno bizaren, a učinkovit način predstavi življenje na irskem otoku Inisherin. V ospredju zgodbe je prijateljstvo med Colmom in Pádraicom, katerega je nenadoma konec zaradi odločitve prvega.

Film se dotakne številnih tematik. Obravnava tako družinsko kot prijateljsko ljubezen, sočutje, skrb za sočloveka in za živali, kariero, zlorabo, obup, krizo srednjih let in preprosto življenje navadnih Ircev v času irske državljanske vojne. Začinjen je z odličnim dialogom in humorjem, piko na i pa dajejo igralske predstave. Izstopa Colin Farrell, ki je preprosto neverjeten in bo v igrah za vse možne nagrade. Tehnično je film čista perfekcija, odlično pa ga dopolnjuje tudi glasba.

Dvojna prevara/Decision to Leave

Decision to Leave

Dvojna prevara je najnovejši film južnokorejskega filmarja Park Chan-wooka in tehnično eden najboljših filmov zadnjih nekaj let. Žanrsko bi ga umestili v noir z veliko dozo romance, kriminalke in misterija. Na kratko: detektiv in vdova se pri preiskovanju umora usodno zapleteta. Film ima enega najbolj domiselno romantičnih koncev vseh časov, bo pa od vas zahteval določeno mero pozornosti. Park potrdi status edinstvenega in unikatnega filmskega ustvarjalca, ki mu ni para.

Film pri gledalcu zbuja mnoga čustva in prav v vseh zadane v polno. Ko mora biti romantičen, po zaslugi odličnih glavnih igralcev gane do solz. Ko mora biti napet, mu bo gledalec zvesto sledil na vsakem koraku, pa četudi mu zaradi hitrega tempa včasih ne bo docela jasno, za kaj se v zgodbi točno gre.  Dvojna prevara je elegantna, seksi in napeta kriminalka, ki bo – če že ni – postala klasika sodobnega južnokorejskega filma.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Kit/The Whale

Brendan Fraser

Darren Aronofsky v svoji zdaj že skoraj četrt stoletja dolgi karieri ni posnel nobenega slabega filma in tudi z njegovim najnovejšim celovečercem, ganljivo čustveno dramo Kit, ni nič drugače. Film, ki je zasnovan na istoimenski gledališki igri, je seveda največ pozornosti dvignil zaradi osupljive igralske preobrazbe “povratnika” Brendana Fraserja v vlogi morbidno debelega spletnega inštruktorja, ki se po smrti svojega partnerja odloči za hitro smrt s preobjedanjem. In res; Fraser je tokrat na vrhuncu svoje igralske kariere, vendar pa njegova predstava ni edini razlog za ogled filma. 

Kit je namreč film, ki poleg pristne čustvene drame o odtujenem odnosu med očetom in hčerjo gledalca nagovori s problematiko, ki jo filmi premalokrat obravnavajo; govora je namreč o problematiki morbidne debelosti, ki je v Ameriki že vrsto let ena od najhujših zdravstvenih “epidemij”. Nekateri kritiki so filmu sicer očitali eksploatacijo in celo norčevanje iz debelih ljudi, toda sam se s tem nikakor ne morem strinjati; Aronofsky v filmu ne obrača pogleda od dejstva, da morbidna debelost ni nekaj, kar je vredno občudovanja, ampak naj služi kot alarm za posameznika, da se sooči s samim seboj.

Moonage Daydream

Moonage Daydream

David Bowie je rock legenda in skrivnostni mož tisočerih obrazov za katerega se je vedno ugotavljalo, kdo je v resnici. Z vrhunsko brezčasno glasbo nas sicer razvaja še danes, vendar kljub njegovi smrti, še vedno ostaja isto vprašanje: Kdo je zares David Bowie? Odgovor lahko končno najdemo v dokumentarnem filmu Moonage Daydream, ki s kreativnim konceptom predstavi Davida od bližje, kot je to kadarkoli uspel ali želel sam. Razgali ga kot osebnost, kot človeka in kot moža, ki je bil za sojem žarometov, zato kot njegovi veliki oboževalci, to delo jemljemo bolj kot njegov zadnji posthumni izdelek s katerim se Bowie prav zares za vedno poslovi od svojih zvestih oboževalcev.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Severnjak/The Northman

Severnjak je popoln film in dokaz, da zgodovinski filmi niso izumrli in hkrati dokaz, kako zelo ambiciozna je lahko filmska industrija. Film na eni strani izgleda kot odličen zgodovinski in akcijski film, po drugi strani pa je Severnjak artistična družbena kritika, ki je zelo aktualna tudi danes. Prav zato se film s svojo kvaliteto poklanja zgodovini vikingov in njegovi kulturi, hkrati pa pometa s konkurenco v filmski industriji.

Če bi v vsakem filmu iskali takšno popolnost, potem bi umirali od dolgega časa. Na srečo nas vsake toliko časa preseneti kakšen Severnjak, ki še vedno vliva upanje v filmsko industrijo in dokazuje, da filmska umetnost ni mrtva ter narejena zgolj za služenje mastnih dobičkov.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Sveti pajek/Holy Spider

Sveti pajek je eden najboljših filmov iz letošnjega filmskega festivala v Cannesu, kjer je tudi glavna igralka, Zar Amir-Ebrahimi zasluženo prejela palmo za najboljšo igralko. Film temelji na resničnih dogodkih in prikazuje težaven lov na razvpitega iranskega serijskega morilca Saeeda Hanaeia, ki je v mestu Mašhad med letoma 2000 in 2001 umoril 16 prostitutk in v očeh javnosti postal mestni heroj, saj naj bi policiji “pomagal” pri “čiščenju” svetega mesta.

Film povzema temačno estetiko filmov kot sta Fincherjeva Zodiak in Se7en, poleg napete zgodbe o lovu na morilca pa na surov način problematizira verski fanatizem, podrejen položaj žensk v iranski družbi ter svet prostitucije, ki v Iranu velja za čisti tabu. Sveti pajek je film, ki ga ni moč pozabiti in ga ni strah razgaliti najbolj temačne predele iranske družbe.

Orkester

V dolgoletni karieri slovenskega režiserja in scenarista Matevža Luzarja bi lahko brez težav njegov najnovejši celovečerec, komično dramo Orkester, označili za najbolj oseben projekt, saj v njem prikazuje in opisuje okolje, iz katerega izhaja; okolje rdečih revirjev, kjer so doma dobra glasba, tovarištvo in solidarnost, žal pa tudi alkoholizem in neurejeni družinski odnosi. Da bo Luzarjev film nekaj prav posebnega, je bilo tako za pričakovati in s tega vidika režiser nedvomno ne razočara.

Orkester lahko brez dvoma uvrstimo med sodobne klasike slovenskega filma, saj so njegovi enako realističen kot tudi poetičen filmski jezik, prizemljen in duhovit prikaz težavnega vsakdana malega človeka ter močna humanistična nota tisto, kar v današnjih časih tovarniške filmske hiperprodukcije in površinskosti gledalcu še kako potrebujemo. Pa tudi težko se je upreti žlahtnemu zvoku pihalnega orkestra, ki že od nekdaj združuje staro in mlado. 

Celotno recenzijo si lahko preberete tukaj.

TÁR

TAR naslovna

TÁR je film, ki nas je čisto sezul. Psihološka drama izpod okrilja ameriškega režiserja in scenarista Todda Fielda je mojstrovina, ki jo boste v popolnosti cenili šele po dodatnem ogledu. Film je tako večplasten in poln simbolike, da je v prvo praktično nemogoče videti vse malenkosti. Zgodba govori o Lydii Tár, svetovno znani skladateljici in dirigentki. Že sam začetek filma je drugačen od vsega na kar ste navajeni in prvo opozorilo, da to ne bo navadna filmska izkušnja.

Največji kompliment filmu je to, da naslavlja dandanes pomembne tematike, hkrati pa vam ne drži pridige in ne sooblikuje mnenja, temveč vas intelektualno izzove glede številnih vprašanj na primeru protagonistke. Nekateri film vidijo iz vidika t.i. “cancel culture”, spet drugi se osredotočajo na hierarhijo moči in kako hitro pride do zlorabe le-te na številnih nivojih. Film je vse to in še mnogo več. V glavni vlogi je Cate Blanchett, ki odigra predstavo svoje kariere in si zasluži vse možne nagrade.

Top Gun: Maverick

Top Gun Maverick

Top Gun ni samo film, Top Gun je filmska izkušnja prve klase, ki vsem adrenalinskim navdušencem predstavlja mokre sanje in željo po vožnji z reaktivnim letalom, reševanjem sveta pred gorjem sovražnika in sodelovanjem z najbolj kul sodelavci na svetu. In če je takšne sanje v nas zbudil že prvi del, pa je drugi takšno željo samo še nadgradil in potenciral. Kaj bi lahko od filma sploh še več zahtevali?

Top Gun: Maverick je naravnost fantastičen. Je vse tisto, kar nadaljevanje mora biti. Brez kančka dvoma lahko rečemo, da gre za popolno nadaljevanje. Film se namreč zaveda kultnosti svojega predhodnika, do njegove zapuščine pa se vede skrajno spoštljivo in zelo odgovorno.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Trikotnik žalosti/Triangle of Sadness

Carl in Yaya

Trikotnik žalost je najnovejši film švedskega filmarja Rubena Östlunda in letošnji zmagovalec zlate palme na festivalu v Cannesu. Film je izvrstna črna komedija, ki se tokrat osredotoča na svet mode in na bogate ter privilegirane. Takoj po ogledu je jasno, da smo gledali nekaj edinstvenega in unikatnega. 

Mogoče se bo komu zdelo, da film mejo dobrega okusa prekorači, a za dosego svojega cilja je režiser pripravljen narediti vse, kar film dela drugačen, svež in unikaten v pravem pomenu besede. Če je zgodba en velik sredinec privilegiranim in bogatim, je hkrati tudi provokacija vplivnežem in ljudem v svetu mode. Film jim cinično nastavi ogledalo in niti za trenutek ne popusti v svoji kritiki. Osvežujoče je videti tako neposreden film, ki mu ni mar za potencialne negativne odzive, saj želi povedati svoje za vsako ceno.

Celotno recenzijo filma si lahko preberete tukaj.

Vse povsod naenkrat/Everything Everywhere All at Once

vse povsod naenkrat

Bombastično, spektakularno, neverjetno, izjemno, bolano, fu*jeno, edinstveno in še več pridevnikov bi lahko uporabili za opis filma kot je Everything, Everywhere All at Once. Nora nadrealistična zgodba postavljena v znanstveno-fantastično okolje, kjer se glavni lik pomika čez različne alternativne resničnosti. Odgovor na ta opis je samo en in to je »Kje si lahko to ogledam?!«.

Svojo družinsko in propadajočo dramo lahko Evelyn Wang (Michelle Yeoh) reši le tako, da združi svoje moči iz svojih alternativnih resničnosti. Možnosti je neskončno, kreativnost je nujna in režiserja Dan Kwan ter Daniel Scheinert sta šla na vse ali nič. Film, ki v resnici ni imel visokega proračuna je s praktičnimi učinki naredil mnogo več kot trenutni Marvel filmi. Povedal je izjemno zgodbo s pomembnim sporočilom in prikazal ene izmed najboljše koreografiranih akcijskih prizorev leta. Že pred ogledom morate vedeti, da ne gledate običajnega filma, a se boste na okolje v trenutku prilagodili. Ogled je po našem mnenju absolutno nujen.

Povzetek

Za konec bi želeli še izpostaviti, da smo letos ekskluzivno na naši spletni strani gostili ambiciozen projekt Ultimativna lestvica najboljših filmov leta 2022. Glasovalo je več kot 100 različnih strokovnjakov iz Slovenije in tujine, med njimi pa najdemo filmske kritike, novinarje, producente, režiserje, pisatelje, igralce, programske direktorje, kino operaterje, glasbenike, publiciste, stand-up komike in številne druge.

Dobili smo edinstveno lestvico najboljših filmov leta, med katerimi boste seveda našli tudi vse zgoraj naštete. Preverite, kateri je najboljši film po mnenju širše stroke, seznam sodelujočih in njihove glasove.

Sorodni članki

Poiščite nas na družbenih omrežjih