Recenzija: Obzorje: Ameriška saga - prvo poglavje
»Nedokončane sanje v preriji«
- Vid Šteh
- 15 julija, 2024
- 12:00
Ni skrivnost, da ameriški igralec in režiser Kevin Costner goji veliko ljubezen do klasičnih vesternov, ki so jih v zlatem obdobju omenjenega žanra ustvarjali filmski velikani kot sta bila med drugim Sam Peckinpah in John Ford. Njegova ljubezen se zgovorno izraža tudi pri režijskih projektih, katerim nikoli ni manjkalo ambicij in strasti, pa četudi so včasih postregli z mešanimi rezultati. Costnerju se lahko očita občasno prevelik ego in pretencioznost, pa vendar ni mogoče trditi, da se svojih projektov ni nikoli lotil s strastno determinacijo in močno vizijo.
Filmi, kot sta oskarjevska klasika Pleše z volkovi in Spopad na zahodu sta zgovorna primera Costnerjeve goreče fascinacije s kulturo divjega zahoda, najbolj zanimivo pa je predvsem spoznanje, da je v omenjenih filmih uspel ohranjati idealno ravnotežje med poetičnim idealizmom ameriških prerij ter surovim nasiljem. Tej formuli sledi tudi v svojem najnovejšem magnum opusu, štiridelni seriji epskih filmov z naslovom Obzorje – ameriška saga, ki naj bi pokrili celotno zgodovino ameriškega zahoda. Costner je projekt snoval že od sredine 80. let dalje in vanj vložil celo lasten denar.
Projekt se mu finančno žal ni izšel; prvi del sage je v kinematografih pogorel, temu pa so sledile (začasne) odpovedi premier ostalih treh filmov v sagi. Navkljub temu je Costnerju treba čestitati za pogum, da v kina pošlje starošolski vestern, ki ima že več desetletij precej omejen krog zvestega občinstva. Ne pomaga niti to, da je tudi zlato obdobje omenjenega žanra zaradi spremenjene družbene klime podvrženo kritikam (tako upravičenim kot tudi za lase privlečenim) o rasnih stereotipih, promoviranju toksičnega mačizma in glorifikaciji nasilja.
Obzorje: Ameriška saga je zgodba o naslovnem obmejnem mestu v dolini San Pedro, kjer leta 1859 postavijo njegove prve temelje, pri tem pa se ne ozirajo na grožnjo v obliki bližnjih indijanskih plemen, ki želijo izgnati belske priseljence iz svoje zemlje. Film spremlja zgodbe več posameznikov, ki so na tak ali drugačen način povezani z mestom Obzorje, preko njih pa skuša Costner predstaviti širšo družbeno sliko spreminjajočega se zahoda.
Obzorje: Ameriška saga – prvo poglavje je filmski ep v pravem pomenu besede. Razkošen, visokoleteč, vizualno spektakularen, melodramatičen, pompozen, poln vznemirljivih bitk in obveznih strelskih obračunov, Costner pa se znova izkaže kot samozavesten filmar, ki se ne želi prilagajati modernim trendom in vztraja pri negovanju izročila t.i. “boomer” kavbojk za občinstvo njegove generacije. Bogata igralska zasedba, kjer poleg Costnerja zasijejo tudi Jena Malone, Sam Worthington, Michael Rooker, Sienna Miller in Giovanni Ribisi ter čustvena glasba pa postavijo dovolj vznemirljivih temeljev za naslednja poglavja v sagi.
Navkljub mnogim močnim platem pa je Costnerjev film žrtev lastnih ambicij, saj ob najavi odjavne špice pušča odprtih toliko vprašanj, da ga je nemogoče ocenjevati kot samostojen izdelek. Zgodba, povedana iz perspektiv več posameznikov, zaenkrat nima jasne rdeče niti in trdne strukture in se bo (vsaj upajmo) bolje razvila v naslednjih filmih. Se pa ob tem postavlja vprašanje, koliko gledalcem se bo ljubilo toliko časa vztrajati pri filmu, ki zaenkrat več obljublja kot pa izpolni. Ne pomaga niti to, da film ne upraviči epsko dolžino treh ur in pogosto zapade v razvlečenost in dolgovezenje, nekatere gledalce pa bo zmotilo vztrajanje pri preživetih žanrskih klišejih, saj Costnerja bolj kot zanimiva vsebina zanima spektakel.
Obzorje: Ameriška saga se bo v zgodovino filma bodisi zapisal kot popolna brca v temo bodisi kot zmagoslavje, vendar je v tem trenutku nemogoče predvideti, kakšna bo končna usoda Costnerjevega epa. Prvo poglavje bo najverjetneje pihalo na dušo oboževalcem klasičnih vesternov, vendar pa bodo tudi ti morali gojiti visoko mero vzdržljivosti in slepega upanja v to, da Costner ve, kaj počne.
Film Obzorje: ameriška saga – prvo poglavje si je moč ogledati na rednem sporedu slovenskih kinematografov.
Ocena: 3/5
PLUSI
- Čudovita vizualna podoba
- Prepričljive igralske predstave
- Očarljiv poklon klasičnim kavbojkam
- Film je izredno ambiciozen
MINUSI
- Zgodba, ki (zaenkrat) nima jasnega fokusa ali rdeče niti
- Občasna razvlečenost
Viri slik: Forbes, The Streamable, Deadline, YouTube