Recenzija: Interesno območje

“Groza je očem skrita.”

Tematika holokavstva je v filmski umetnosti obravnava že dolgo časa. Od znamenitega dokumentarnega filma Noč in megla iz leta 1956 pa vse do današnjih dni se je zvrstilo ogromno filmov, ki se dotikajo tega temačnega in grozljivega poglavja zgodovine 20. stoletja. Toda eksperimentalna zgodovinska drama Interestno območje, četrti celovečerec filmskega posebneža Jonathana Glazerja, uspe tematiko holokavsta predstaviti na način, ki gledalcu predstavlja naporno, mučno, izzivalno, pa vendar nepozabno izkušnjo. 

Film delno temelji na istoimenskem romanu britanskega pisatelja Martina Amisa in v ospredje postavi družino resničnega nacističnega komandanta Rudolfa Hössa, ki si svojo sanjsko hišo z velikim vrtom zgradi kar poleg zloglasnega koncentracijskega taborišča Auschwitz. Höss, ki je sicer zadolžen za vodenje taborišča, skupaj s svojo ženo Hedwig vodi povsem običajno in idilično družinsko življenje, medtem ko se na drugi strani zidu odvijajo množični sežigi, usmrtitve in mučenja taboriščnikov.

Posebnost filma Interesno območje je njegov pristop do prikaza vsem poznanih grozot holokavsta; pravzaprav je beseda prikaz zavajajoča, saj je dogajanje za zidovi taborišča sugerirano zgolj preko zvoka in občasnih oddaljenih podob (črni dim, ki prihaja iz dimnikov bližnjih krematorijev, kjer sežigajo trupla, ostanki človeških teles v reki, v travi ležeče kosti umorjenih jetnikov). Gledalec tako večino časa spremlja rutinski vsakdanjik članov Hössove družine, ki neprizadeto poslušajo zvoke kričanja taboriščnikov, streljanja, prihoda vlakov z novimi jetniki in brnenja peči. Na nek način bi lahko Interestno območje (vsaj v prvi polovici, kjer je dogajanja zelo malo) označili za družinski resničnostni šov, saj je Glazer temu primerno med snemanjem po hiši zakoncev Höss namestil deset kamer, ki neprestano lovijo dogajanje. 

Sodeč po opisu bi gledalec pričakoval, da je Interesno območje strašansko dolgočasen film, vendar pa temu ni tako, še posebej po zaslugi fenomenalne uporabe zvoka, naturalističnih igralskih predstav Sandre Hüller in Christina Friedla v vlogah zakoncev Höss ter vrhunske atmosfere, ki temelji na barvnih kontrastih med kičasto družinsko idilo ter neusmiljeno vojno grozo. Najbolj genialno pa je to, da Glazer navkljub časovni distanci servira portret današnje zahodne družbe, ki v času vojnih žarišč v Ukrajini in Palestini povsem neprizadeto in egocentrično tiči v svojem milnem mehurčku ugodja in ne sliši zvokov vojne pred njenim pragom.

Glazerjev film bo za marsikaterega gledalca izredno naporen, pa ne (zgolj) zaradi same tematike, ampak že zaradi omenjenega pristopa družinskega “resničnostnega šova”, kjer v prvi polovici filma spremljamo vsakdanjo rutino likov, šele nato pa se med Hössom in Hedwig začne luščiti manjši konflikt in film razkrije luknje v njunem sprva umirjenem zakonskem življenju. Seveda pa bodo gledalca najbolj vznemirjali venomer prisotni zvoki iz ozadja, ki mu bodo “pomagali”, da si naslika tisto, česar film ne želi pokazati. 

Glazerjev najnovejši celovečerec Interesno območje je mojstrovina v skoraj vseh pogledih; tehnično brezhibna, vrhunsko odigrana, briljantno spisana in zrežirana ter vsebinsko tako močna, da bo ostala z gledalcem za vedno. Sicer je nekoliko žalostno, da leta 2024 človeštvo še vedno ni potegnilo nobene lekcije iz grozot holokavsta in smo – še posebej Slovenci – nagnjeni k ponarejanju dejstev, iskanju izgovorov in reinterpretaciji zgodovine, kjer so “naši” večni heroji, “vaši” pa demoni, toda na srečo nas filmska umetnost na vsake toliko časa spomni na najbolj boleče lekcije iz zgodovine človeštva 20. stoletja. 

Interesno območje si je trenutno moč ogledati na rednem sporedu slovenskih kinematografov.

Ocena 5/5

Film vam bo všeč, če ste uživali v:

PLUSI

  • Odlične igralske predstave
  • Vrhunska atmosfera
  • Fenomenalna uporaba zvoka
  • Izviren koncept
  • Prikaz grozot holokavstva brez zatekanja v neokusnost in sentimentalizem

MINUSI

  • Za občutljive gledalce bo film preveč mučen in naporen
  • Eksperimentalni pristop ne bo vsakomur všeč

Sorodne recenzije

Poiščite nas na družbenih omrežjih