Intervju z organizatorjema festivala Krafft Brankom Završanom in Majo Sever

Drugi igralski filmski festival Krafft v Kranju je že v polnem teku z različnimi projekcijami, okroglimi mizami, delavnicami in tečaji. O festivalu, njegovem dogajanju, naslednjih in prejšnjih edicijah ter poklicu igralec smo spregovorili z organizatorjema festivala Krafft Brankom Završanom in Majo Sever.

Branko Završan je filmski in gledališki igralec, gledališki pedagog, režiser, pevec, tekstopisec in scenarist, večkrat nagrajen za svoje dosežke. Zaposlen je v Gledališču Celje ter dejaven tudi v mednarodnem prostoru. Je eden od ustanoviteljev Društva avdiovizualnih igralcev (DSI) in predsednik častnega razsodišča DSI.

Maja Sever je igralka zaposlena v SNG Drama Ljubljana in je avtorica ter režiserka igre za otroke Peter Klepec ali kako postaneš pravi junak. Prav tako snema na Radiu Slovenija ter v filmskih in TV produkcijah. V slovenščino prevaja in prireja risane serije za sinhronizacijo, sodeluje pri sinhronizaciji in tudi režira. V Društvu slovenskih avdiovizualnih igralcev je podpredsednica ter plesalka argentinskega tanga.

V letošnjem strokovnem programu je osrednja tema intimni prizori na filmu, kjer bo izpostavljeno točno to na kar namiguje naslov: intimni prizori na filmu. Odvile se bodo štiri okrogle mize z naslovi #ZNAMISENEHA. Poleg brezplačnih pogovorov bo v ospredju seveda filmski program, kjer si boste lahko ogledali številne filme. V prešernovem gledališču Kranj in Letnem gledališču Khislstein bo na ogled trinajst celovečernih filmov, devet pa se jih bo potegovalo za festivalsko nagrado zlato jabolko. Nagrajence bo izbirala mednarodna žirija, ki jo sestavljajo italijanska igralka Valentina Carnelutti, slovenska igralka Marijana Brecelj in slovenski igralec Sebastian Cavazza. Poleg celovečernih filmov pa bodo na voljo tudi slovenski plesni filmi in študentski igrani filmi.

Pomembna novost na festivalu je tudi program ReActing as a Star, ki ga pripravljajo v sodelovanju s Slovenskim filmskim centrom. V novem mednarodnem programu spodbujajo k povezovanju filmskih in avdio-vizualnih igralcev v regiji in krepitvi njihove prisotnosti v evropski filmski industriji. Namenjen je izkušenim filmskim igralcem iz Slovenije in jugovzhodne regije filmske Evrope.

Več na to temo smo v intervjuju spregovorili z organizatorjema Brankom Završanom in Majo Sever:

1. Kako bi vsem filmskim navdušencem opisali festival KRAFFT?

M. S. Če govorimo o tem, da so igralci obraz filma oz. tisti, ki naredijo največjo reklamo za film in pritegnejo gledalce v kino ter združimo to s tem, da smo mi profesionalni igralci, ki bi radi svojo stroko afirmirali s tem, da je za to treba neko znanje in tehnika, da si dober igralec. Ni dovolj, da si en “naturščik”, ki te ima kamera rada. Na ta način govorimo o igralskem poklicu v AV produkciji. Igralec je pri tem v ospredju in se trudi privabiti gledalce v kino na ogled filmov in na našo okroglo mizo. Letos imamo v ospredju svetovno vročo temo, in sicer so to intimni prizori v filmu.

B. Z. Jaz rečem ljubkovalno, da smo igralci neuvrščeni kar se tiče vseh sektorjev filma, ampak povsod pa smo udeleženi. Nekje posredno, nekje neposredno, kar pomeni, hočeš nočeš se skozi igralca, skozi naš festival (in to je tudi namen našega festivala) prečeše vse sektorje. Lani je bila v ospredju nadaljevanka, ampak ne zgolj iz vidika igralca. Njega se najbolj vidi, skozi celotno vizualno sliko, ampak neuvrščeni pomeni, da lahko najmanj boleče govorimo o vseh sektorjih, ker smo neposredno uvrščeni. Mi nimamo naravnih sovražnikov in moramo sodelovati z vsemi, zato hočemo vsako leto poiskati neke progresivne vrednosti in se o njih zelo sproščeno pogovarjati.

2. Na kakšen način se festival razlikuje od drugih filmskih festivalih v Sloveniji?

B. Z. Osebek se skriva v povedku. Igralci žanrsko nismo opredeljeni. Gre za mednarodni festival. Žanr naj bo katerikoli že. Ne gre za nikakršno diskriminacijo. Kar se stila tiče je lahko od A do Ž. Pri selekciji ostajamo na nivoju, da ne gre za komercialne filme. Seveda to ne pomeni, da morajo biti hermetični in izključno umetniški, daleč od tega. Gre za to, da so vodilo igralski presežki.

M. S. Podeljujemo izključno igralske nagrade. Za strokovni program želimo, da je enakovreden filmskemu in imamo visoke želje in cilje, da bi Kranj postal točka, kjer bi se srečevali stroka, kolegi, igralci, ne samo slovenski, ampak vsaj tisti iz Evrope. Letos imamo prvič to možnost s tridnevnim programom ReActing, kjer se nam bodo pridružili kolegi iz Balkana. Gre za mreženje igralcev s čimer pomagamo Slovenskemu filmskemu centru. To je en začetek in upamo, da bomo lahko pritegnili kakšna velika imena s katerim bi lahko govorili o poklicu igralec.

3. Bi se strinjali, da ste igralci na slovenskem prostoru zelo povezana skupnost?

M. S. V resnici smo se šele zdaj v zadnjem času povezali. Društvo slovenskih avdiovizualnih igralcev je staro šele štiri leta. Prihaja iz okoliščin, da je večina slovenskih igralcev ali vsaj polovica v resnici zaposlenih v gledališču. Redki so tisti, ki živijo samo od filma, saj se je snemalo vedno manj. Sedaj se ponovno snema več nadaljevank in je več možnosti dela za kolege, ki bi se želeli ukvarjati izključno z AV produkcijo. Mi seveda ne smemo biti zaprti, saj na naša vrata trkajo tuji producenti. Upamo, da bodo prišle večje znamke. Naši znanci in kolegi pa bi se radi odprli tudi navzven in že sodelujejo tudi v tujini, zato smo čutili, da se je treba povezati in organizirati.

B. Z. Če je slika društva, da smo slovenski igralci povezani, potem smo že zmagali, saj gre za precej individualni poklic in močne osebnosti. Če hočeš preživeti, delaš v teatru, delaš na filmu, vsepovsod in vsi smo raztreseni vsepovsod po prostoru ter tudi mentalno. Da se kot sredina zorganiziramo vsak zase je potrebnega kar precej dela. Ne sedimo za računalniki in se mrežimo, saj smo preprosto na setu ali v teatru na vajah, pa tudi to ni naša navada. Pri nas pa igralci nismo imeli ambicije ali moči se organizirati, zato je bila to preprosto nuja. Moramo se organizirati, saj ne bo nihče drug delal za nas. Slovenski igralci imamo eno in edino pravico dobivati nadomestilo iz naslova avtorskih pravic. Naši kolegi iz Evrope imajo jih vsaj devet, tudi naši kolegi iz Balkana so nas še davno prehiteli. Smo sicer superiorni nad Balkanom kot država, naša “mala Švica”, ampak ja, švicamo fejst. Tako da ni bilo druge poti, kot da se enostavno organiziramo.

4. To bo šele druga edicija festivala, zato nas zanima kakšne so bile ovire pred prvo edicijo s katerimi ste se spopadali, kako ste ga v primerjavi z njim nadgradili in kakšni so načrti za prihodnost?

M. S. Občina Kranj je želela film v Kranju, zato nam je ponudila to možnost festivala ne da bi vedeli, kaj to organizacijsko pomeni in koliko je dela. V osnovi smo želeli festival, ki bi postal bolj prepoznaven, saj smo lani s tem šele začeli in Slovenija ni vedela zanj. Letos smo želeli pridobiti vidnosti in smo to imeli možnost izboljšati s pomočjo PR ekipe. Lani smo vse skupaj delali v covidu, vsi smo mislili, da bomo na streamu, pa je bilo kar naenkrat v živo in je bil šok. Letos pa smo vsekakor festival hoteli izpeljati fizično, zato bi radi to zgodbo razvili, da ljudje pridejo. Obisk je zaradi tega letos absolutno večji kot lani. V Kranj pride zaradi ReActing programa kar 45 ljudi, ki se bodo ukvarjali s tem, kako se naj igralec predstavi v tem svetu. Slišali bomo zgodbe, ki jih mi ne poznamo, saj bomo spoznali zgodbo agenta in kasting agenta, saj so ti profili v Sloveniji še v razvoju. Smo ponosni, da lahko brezplačno te vsebine pride poslušat vsak. Letos imamo dva tuja gosta, Billa Andersona, angleškega režiserja, ki je za angleško združenje režiserjev pripravil smernice za snemanje intimnih prizorov. Pride pa tudi Ito O’Brien, ki je pionirka na polju koordinatorjev intimnih prizorov. Na tak način se širimo. Zelo si želimo ohranjati to zgodbo še naslednje leto in vsako leto dodati en kamenček v mozaik. Idej imamo veliko, ampak treba je iti počasi.

B. Z. Letos je to že mednarodni festival. Kar se tiče kolegov in igralcev prihajajo ljudje iz področja Balkana ter gosti in strokovnjaki iz Evrope. Prej sem ravno dobil sporočilo od srbskega producenta, »Koji vam je to festival, u Beogradu svi pri čaju samo o tom festivalu«. Zato je pomembno in zdravo, da mi igralci iz skupnega ali približno skupnega jezikovnega okolja stopimo skupaj. Če se vsi skupaj predstavimo kot baza igralcev za Evropo in svet, smo veliko bolj zanimivi, kot le peščica v našem društvu.

M. S. Mi smo v društvu razmišljali. kako bi slednje lahko bilo močnejše in smo se spomnili na plesalce, ki tudi nastopajo v filmih. Tako smo po vzoru tujih društev povabili v svoje vrste plesalce in dodali sekcijo plesalcev, ki se lepo polni. Tudi to je en segment, ki mu lahko damo prostor in je prav, da mu ga damo. V resnici smo zelo močni v tej produkciji, kar pa se nikjer ne vidi, saj se je ne da videti v kinu. Produkcija pa je vrhunska.

5. Katera je zadnja stvar, ki ste si jo ogledali in bi jo priporočali?

Oba sta pripomnila, da nista imela veliko časa za ogled filmov v zadnjem času, saj so trdo delali na festivalu KRAFFT, a smo uspeli izvrtati dva predloga in sicer:

B. Z. »Nazadnje kar sem uspel ogledati in je tudi v naši selekciji, je Tove. Dober in kompleksen film z dobro zgodbo. Je absoluten presežek iz igralske plati.«

M. S. »Lahko dodava tudi Moj Ata Socialistični Kulak v čast Ivu Banu, ki je letos dobil nagrado Bert.«

Nagrada Bert je nagrada Društva slovenskih režiserjev za življenjsko delo na področju filmske igre in nosi ime po slovenskem filmskem in gledališkem igralcu Bertu Sotlarju.

Festival KRAFFT traja do nedelje, zato vas skupaj z organizatorji vabimo v Kranj na ogled projekcij oz. obisk kakšne delavnice ali okrogle mize. Več informacij o festivalu preverite na povezavi: www.krafft.si

Sorodni članki

Poiščite nas na družbenih omrežjih

scroll to top