Filmi, ki so definirali filmsko industrijo: Čudežno potovanje (2001)

Tokrat bomo v rubriki Filmi, ki so definirali filmsko industrijo pod drobnogled vzeli animirano mojstrovino Čudezno potovanje oz. Spirited Away režiserja Hayaoja Miyazakija. Film Čudežno potovanje je spremenil veliko pogledov na Japonskem in se uspel prebiti na globalni trg, kjer je hitro postala klasika. Veliko stvari se je moralo poklopiti, da so filmi Studia Ghibli postali ljubljenci občinstva.

Čudežno Potovanje je osmi projekt unikatnega režiserja Hayaoja Miyazakija, v katerem spremljamo Chihiro, svojeglavo 10-letno deklico, ki od staršev prejme novico, da se morajo preseliti. Hitro postane besna in se trdno oklepa vseh spominov svojega preteklega življenja. Med potovanjem v nov dom se družina znajde v skrivnostni slepi ulici, ki vodi v mesto duhov. Chihiro zaskrbljeno sledi staršema skozi predor, kjer jih čaka bogata pojedina, a starša se pred hčerkinimi očmi hitro spremenita v prašička, saj ju dobi čarovnica Yubaba. Chihiro se tako prebija skozi različne ovire in osebni razvoj, da lahko reši starša in ju vrne v prvotno obliko.

Film je na platformi IMDB ocenjen s 8.6 in sodi v njihovo lestvico najboljših 250 filmov, kjer je na visokem 31. mestu. Na Rotten Tomatoes pa ima kar 96 odstotkov oceno občinstva in 97 odstotkov odobravanje s strani kritikov. Uspešen je bil tudi na podelitvah, kjer je zmagal številne nagrade, a o tem več malo kasneje.

V nekaj točkah poglejmo kako je film Čudežno potovanje spremenil filmsko industrijo.

1. Unikatni stil Hayaoja Miyazakija in vpliv na animacijo

Hayao Miyazaki je zelo prijeten možakar, ki je že po svojih prvih projektih postal zelo priljubljena figura na Japonskem. Sčasoma so to opazili tudi globalno in njegovi filmi so začeli pridobivati na popularnosti. Čudežno potovanje je pomemben film v njegovi filmografiji, saj je edini tradicionalni animirani film (ročno narisana animacija), ki je zmagal oskarja za najboljši animiran film. Vsi drugi zmagovalci pred njim so to postali z računalniško generiranimi grafikami. Čudežno potovanje je tako prišel v času, ko se je na Japonskem dogajala velika sprememba v animaciji. Vedno več studiev je prešlo le na računalniško animacijo, a Studio Ghibli je ostal zvest svojemu stilu, kjer še danes nadaljujejo stil dve- in tri-dimenzionalnih animacij. Miyazaki je v preteklosti tudi komentiral, da imajo okrog 60 animatorjev, a jim uspe narediti le eno minuto animacije v enem mesecu. Gre za skrben proces, ki je oblikoval njegovo animacijo in edinstven stil.

2. Iz niše v mainstream

Animacija je na Japonskem veljala kot zelo specifičen žanr, ki je namenjen predvsem otrokom, a Čudežno potovanje je hitro razbil ta mit. Temelje je pred tem že postavil film Princesa Mononoke (1997), epski film o vojni, vrednotah in številnih drugih odraslih elementih, ki so bili vključeni v animacijo. Prav to je uspelo tudi Miyazakiju v Čudežnem potovanju. Leta 2001 je v intervjuju dejal, da je My Neighbour Totoro (1988) namenjen majhnim otrokom, a se je spraševal ali lahko spremeni desetletno deklico, ki je v prvi fazi svoje mladosti, v junakinjo in to mu je v popolnosti uspelo. S tem pa je posledično povzročil novo generacijo ženskih junakinj.

3. Rekordne številke za animirani film

Čudežno potovanje je uspel na Japonskem zaslužiti kar 234 milijon dolarjev. S tem je prehitel takratni vodilni film, Titanik. Njegov komercialni uspeh je pomagal pri tem, da se je animacija uveljavila kot vodilni žanr na Japonskem. V otvoritvenem vikendu so zaslužili kar 13.1 milijon dolarjev. Premagali so prejšnjo rekordno številko filma Princesa Mononoke. Čudežno potovanje je bil do 2019 najbolj dobičkonosen animirani film, saj je po ponovnem izidu prešel kar 300 milijon dolarjev. Po premieri filma je bil predvajan po večjih festivalih po svetu, 2020 pa je prišel tudi na Netflixov katalog in se kasneje še pridružil HBO Max platformi v okviru kolekcije Studio Ghibli.  

4. Partnerstvo med studijema Disney in Ghibli

Velik dejavnik v prepoznavnosti Čudežnega potovanja je bilo tudi partnerstvo med Tokuma Shoten in Disneyjem. Leta 1996 so prišli do dogovora, kjer so dobili pravice za številne Ghibli filme, poleg distribucijskih pravic za Princeso Mononoke, zunaj Japonske. Vseeno je to partnerstvo imelo nekaj težav, saj so iz Miyazakijevega filma Nausicaa of the Valley of the Wind izrezali kar 22 minut in za promocijo uporabili moške like, ki se v filmu ne pojavijo. Tako je Toshio Suzuki zloglasnemu producentu Harveyu Weinstinu poslal samurajev meč z listkom, na katerem je pisalo »no cuts« oziroma brez montaže. Film so nato v kinematografe distribuirali leta 1999 brez montaže, a ni bil precej uspešen. Čudežno potovanje je v ZDA izšel leta 2002 in Disney je takrat že dobro poznal Miyazakija. Lasseter in Disney sta tako spravila Čudežno potovanje na mapo v ZDA. Pripravili so močno kampanjo in to je bil eden od razlogov, zakaj je film osvojil oskarja v kategoriji animacije. V ZDA kinematografih ni bil precej uspešen, saj mu je uspelo prislužiti zgolj 10 milijonov dolarjev.

5. Kritična prepoznavnost in nagrade

Kritiki so film oboževali in zaradi tega je bil njegov uspeh toliko večji. Na 2002 Berlinaleju je zmagal Zlatega medveda, torej nagrado za najboljši film. Gre za prvi animirani film v zgodovini, ki mu je uspelo slaviti v glavni kategoriji. 2003 pa je filmu uspelo osvojiti še nagrado za najboljši animirani film na 75. podelitvi oskarjev. Prvi tuji film in do današnjega dne tudi edini, ki je osvojil to nagrado, saj vemo, da v tej kategoriji po navadi dominirata Disney in Pixar.

Zaključek

Čudežno potovanje je bil pomemben ne le za japonsko animacijo, ampak tudi globalno, saj je občinstvu prikazal nekaj čisto novega. Studio Ghibli je hvala bogu še edini studio, ki se drži svojega unikatnega stila animacij, zato se vedno veselimo njihovih novih projektov. Absolutno priporočamo ogled katerega izmed njihovih filmov, začnete pa lahko s Čudežnim potovanjem!

Miyazaki se je v preteklosti že večkrat upokojil, a do zdaj vedno tudi vrnil in komaj čakamo njegov tokrat res najbrž zadnji projekt z naslovom How Do You Live?

Sorodni članki

Poiščite nas na družbenih omrežjih